Dagens ridpass

Idag red jag på Freddy, en av de nya hästarna i stallet. Och det var inte det lättaste kan jag säga. Vi red ut i skogen i en halvtimme ungefär och skrittade då, då var hon väldigt spänd och steppade gärna in i baken på den framför. Redan när jag satt upp så ville hon inte stå still, hon var spänd och orolig, som om hon inte skulle få gå med de andra hästarna ut. Så det gällde bara att få henne lugn. Stundtals var hon fin - bra tempo i skritten och blev lång (dock kort hals, haha) och låg i formen. Men sedan var huvudet uppe i luften igen och hon blev hastig igen. Det var bara att försöka få igenom halv halter hela tiden och få henne att lyssna på mig, prata med henne, berömma och klappa henne så att hon skulle bli lugn.

Vi gick sedan in ett tag i ridhuset och jobbade igenom dem lite mer, i skritt. Det var en aning lättare att få henne att sänka halsen och skritta i ett lugnt tempo där inne i ridhuset, men inte jättelätt. Så för att vara första gången, och endast i skritt, så gick det helt okej. Stundtals fin och avslappnad, sedan fick man lugna henne igen. Det verkar som om hon är en sådan typ som är rädd för att göra fel och jag kan tänka mig att man rätt lätt blir stark och stum i handen på henne, men det gäller ju att vara mjuk, förjsam och stadig. Då kan hon nog bli jättefin! Testar gärna henne igen.

För övrigt var hon hur gullig och rar som helst i hanteringen. Sa inte ett knyst och rörde inte en enda fena när man spände sadelgjorden och väntade på en när man skulle sätta på tränset. Godisgris också! haha ;)

Har tyvärr ingen bild på pållen :(

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0