Dumma händer

Ridpasset gick i tisdags helt okej, bättre än förra tisdagen. Dock gjorde vi samma "övning", att alla är på volten. Fett jobbigt alltså! Trångt med sex stycken på varje volt och när folk travar på spåret när det är galopp och folk som är allmänt i vägen! Man blir så irriterad och har svårt att fokusera, men jag försökte att bita ihop idag.

Mon Ami var lite seg och stretade emot ett tag, kanske efter en halvtimme började traven bli rätt bra och vi hade ett flow. När det gick bra, när hon var taktmässig och lösgjord så tänkte jag extra mycket på min hand och resten av min kropp, sisten alltså. Försökte att hela tiden tänka "upp, fram och ihop med handen" vilket är min svaghet eller vad man ska säga. Åsa tjatar alltid på min hand. :P Men jag börjar bli bättre, nu när jag typ tänker på den varje sekund liksom.

Något som jag har typ "förstört" eller vad man ska säga i min ridning på Monne är när vi ska trava av hästarna i lättridning. För övrigt är det då hon typ på riktigt kommer igång och travar på asbra, haha, tyyypiskt. Men då så tappar jag stödet hur lätt som helst, jag vet inte vad det är med mig! Jag börjar typ fippla med händerna och då får hon ingen chans till ett stöd från min hand (och skänkel) och då så börjar hon nicka med huvudet och hålla på. Hon är en sådan häst som måste ha ett rätt rejält stöd, inga långa tyglar här inte! Det ska nästan, för att vara ärlig, kännas som att man är lite hård i handen. Då går hon bra och blir säker, lydig och villig att jobba liksom. Men då nuförtiden så på slutet har jag fått för mig att hålla på med händerna och får då lätt lite längre tygel och då släpper hon stödet och börjar nicka. Så gjorde jag aldrig förut! DÅ blir jag lite frustrerad, vilket leder först till att jag håller på ännu mer med handen - vilket inte alls funkar. Då får jag bara typ ta ett andetag och lugna ner mig och sedan använda pyttesmåhjälper (med handen) och vara stilla. Då blir hon fin igen och sänker sig nedåt.

Det är konstigt på det sättet, man vet ju hur man ska göra egentligen, men man gör det inte haha. Jävla händer jag har alltså :D


Han har en bra hand den där Jan Brink ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0