Monneponne

Hejsaaan! Rätt dålig uppdatering här känner jag, fast mest från Evelynnes sida! ;)

Igår var det tisdag vilket innebar ridning! Denna vecka satte den "riktiga ridningen" igång, dvs. att vi fick trava ungefär lika mycket som på en vanlig lektion, dock fick vi inte sitta ned (vilket egentligen är skonsammare för hästen?). Aja, jag red på fina Mon Ami och det gick faktiskt rätt bra för att vara såhär i början på terminen. Hon hade bra framåtbjudning och klev på bra, duktig tant! Det kändes också som om jag kunde rida ihop henne lite mer då, kollade i spegeln ibland och då såg hon inte sådär lång ut som hon lätt kan bli. Det är ju dessutom lättare då när hon har lite egen motor, att rida ihop henne.

Jag jobbade henne mkt på volt i olika storlekar och sen på rakt spår fokuserade jag på att öka steglängden för att sedan ta tillbaka och korta stegen igen på volter. Gjorde så, dvs. tempoväxlingar i både skritt och trav och sedan skänkelvikningar i båda varven för att få henne lösgjord.

Så för att sammanfatta var hon pigg och glad och jag med, fast det var jobbigt att rida lätt! Shit asså jag fick ta pauser ganska ofta, haha illa eller vad?


Här ser man hur lång hon lätt blir, vilket är resultatet av för långa tyglar, att jag inte orkar rida liksom hela vägen fram och för att hon inte är tillräckligt alert! Detta ska det bli ändring på, promse! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0